F-35 levert voor Aeronamic 30 jaar werk op

Geplaatst op 22 mei 2013 | Dossier: Economie & werkgelegenheid | Het project | Innovatie |

Printen Mailen

In een interview met het vandaag (22 mei 2013) verschenen NIDV Magazine geeft topman Reinoud Siezen van Aeronamic aan dat het project F-35 alleen al voor Aeronamic voor 30 jaar werk en een half miljard omzet zorgt. “Deelname aan het F-35-programma is als een trein die langskomt en waar je in stapt. Bedenk wel dat die trein maar eens in de dertig jaar langskomt.”

Tekst: Riekelt Pasterkamp (TekstPast)

Onbekend bij het grote publiek, erkend door de luchtvaartsector. Op een zwaar beveiligd terrein in Almelo werkt het bedrijf Aeronamic gestaag aan de toekomst. “We hebben alleen maar contracten voor tien jaar of langer.”

”Daar achter in het gebouw van Urenco”, wijst Reinoud Siezen als hij zijn bezoek bij de hoofdingang ophaalt, “wordt uranium verrijkt. In die grote grijze doos.” Daar zijn ze hier goed in: verrijken van uranium en het bouwen van de centrifuges die daarvoor nodig zijn. Maar sinds de ramp met de kernreactor in Tsjernobyl in 1986 werd kernenergie verdacht en gevaarlijk. De vraag naar verrijkt uranium liep destijds terug naar nul. Urenco zag in dat het wedden op één paard –bovendien een mank paard in die crisisjaren- niet goed was. Men zocht en vond werk in de luchtvaartindustrie. En zo werd in 1989 Urenco Aerospace geboren. Sinds 2005 is het bedrijfsonderdeel zelfstandig actief onder de naam Aeronamic. “De technologie uit centrifuges wordt gebruikt in aerospace. Zo simpel is het.”

“Wat we hier doen is uniek in de wereld. We maken knetterhard draaiende compressoren”, zegt Siezen niet zonder trots. ”Die dingen gaan tot ver boven de honderdduizend toeren per minuut.” Hoe ze dat doen, houdt Siezen, VP Business Development & Sales bij Aeronamic, achter zijn kiezen. Dat ze het doen is wereldwijd bekend en erkend. Giganten als Boeing en Airbus, maar ook Embraer en Gulfstream weten de weg naar Almelo te vinden. Voor aankoop van nieuwe spullen en voor onderhoud. Online is vanaf elke plek ter wereld te zien in welke fase van het onderhoudsproces zich een compressor bevindt. “Visual management noemen we het. We zijn er zeker van dat we goed presteren en durven het te laten zien.”

Lucht

Bij het bedrijf werken 126 mensen: 105 in Almelo en 21 bij een nevenvestiging in Roemenië. Aeronamic ontwerpt, ontwikkelt, produceert, onderhoudt en levert zogenaamde luchtvaart air management systemen waaronder airconditioning, startmotoren, load en scroll compressoren en turbines voor vliegtuigen om licht, lucht, koeling en opstarten te regelen. De gespecialiseerde medewerkers van Aeronamic bewerken complexe gietstukken en draaien, frezen, testen en meten elk onderdeel tot op de duizendste millimeter nauwkeurig voor veiligheid en kwaliteit. “Speciale behandelingen zoals ‘shot peenen’ en balanceren doen we in eigen beheer en we testen op afwijkingen die praktisch niet met het blote oog waarneembaar zijn.”

Aeronamic ontwerpt en produceert de behuizing voor een vliegtuig veiligheidssysteem om de gevolgen van explosieve dampen in de brandstoftank te elimineren. Airbus heeft dit systeem gecontracteerd voor een groot aantal bestaande en nieuw te bouwen vliegtuigtypen. Evenals Bombardier, Comac en Sukhoi.

A330

Zo zitten er in iedere Airbus A330 die er op de wereld rondvliegt compressoren van Aeronamic. Siezen: ”Hebben we zelf ontwikkeld. We besteden jaarlijks 8 procent van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten.” Van de A330 vliegen er inmiddels 1100 rond en het zou zomaar kunnen dat het nieuwbouwprogramma nog een tiental jaren voortduurt. Aan patenten doen ze bij Aeronamic niet. “Dan moet je prijsgeven waar je mee bezig bent. We zorgen er wel voor dat we een voorsprong blijven behouden.”

Wat er precies in de pijplijn zit, wil Siezen niet kwijt, maar helder is wel dat alles schoner en lichter moet. Leaner and cleaner is de toverformule in de luchtvaartwereld. Hij geeft een voorbeeld. “Een passagierstoestel moet op een luchthaven vaak ver taxiën en lang wachten voordat het aan de beurt is om op te stijgen. En dat met draaiende motoren. Een captain van een Boeing 747 vertelde me dat hij op het vliegveld van Los Angeles van de 140 ton kerosine aan boord er voor de start al 4 ton van kwijt is. Dat kan anders met bijvoorbeeld de ontwikkeling van high-speed generatoren om zo het taxiën elektrisch te maken. Dat bespaart enorm veel brandstof.”

Honden

Tom Burbage, topman van het F-35-programma bij Lockheed Martin, was bij zijn bezoek aan Aeronamic in Almelo snel overtuigd van de veiligheidsvoorzieningen. “Omdat we hier op een terrein met Urenco zitten, voldoen we aan alle veiligheidseisen. Al onze mensen zijn door de AIVD gescreend. Alle inkomende en uitgaande communicatielijnen zijn versleuteld. Om ons terrein ligt een dubbel hekwerk met camera’s. Vroeger liepen ze daar met honden, maar dat is voorbij.”

Met Honeywell –een bedrijf waar Aeronamic al jaren mee samenwerkt- sloot Siezen onlangs een overeenkomst voor het bouwen van Power Terminal Management Systemen (PTMS) voor de helft van het totale aantal te bouwen F-35’s. “Het systeem regelt de energiehuishouding aan boord van het nieuwe Amerikaanse gevechtsvliegtuig. Het gaat om een order van 500 a 600 miljoen euro en levert 50 tot 60 van onze mensen voor dertig jaar werk op.” De overeenkomst gaat door, maar wel onder een voorwaarde: de Nederlandse regering moet overgaan tot aanschaf van de F-35. “Hoeveel toestellen ze kopen maakt niet uit. Als ze maar kopen.”

Mocht de order afketsen dan komt de levensvatbaarheid van Aeronamic niet in gevaar, verzekert Siezen. “We gaan niet failliet, maar het zou wel bijzonder jammer zijn. In onze bedrijfstak is de technologische ontwikkeling leidend. Als je aan boord bent van een project als de F-35, ben je er de komende dertig of veertig jaar zeker van dat je met je neus vooraan staat. Kijk, de F-35 die we nu kopen is een andere dan over tien of twintig jaar. De technologie staat niet stil. Deelname aan het F-35-programma is als een trein die langskomt en waar je in stapt. Bedenk wel dat die trein maar eens in de dertig jaar langskomt.”

Kennis

Siezen durft de stelling aan dat Aeronamic qua technologie hoger scoort dan ieder ander Nederlands aerospace bedrijf, omdat in Almelo alles om complexe systemen draait. Een rondje door de fabriekshallen van Aeronamic onderstrepen zijn woorden. Overal draaien robots en ingewikkelde machines. “Die apparaten kosten meer dan 1 miljoen euro per stuk. Betalen we uit eigen middelen.” De continuïteit van de bedrijfsvoering is gewaarborgd, aldus Siezen. “We hebben alleen maar contracten voor tien jaar of langer. Ik spreek wel eens mensen die niet weten wat ze volgende maand moeten doen.” Tot 2019 is 100 miljoen dollar autonome groei voorzien. “We willen absoluut zelfstandig blijven.”

Ondanks alle technische vooruitgang is men bij Aeronamic het nobele handwerk niet verleerd. Twee mannen werken in de bedrijfshal aan zogenaamde aircooling machines voor de grote C-17-vrachtvliegtuigen, geproduceerd door Boeing. Siezen heeft goed nieuws voor zijn collega’s. “We hebben zojuist het contract met Boeing voor nieuwbouw en onderhoud met tien jaar verlengd. Kunnen we weer even vooruit.”

 

Lees meer over:

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers