‘Kabinet solt met JSF-bedrijven’

Geplaatst op 18 april 2013 | Dossier: Economie & werkgelegenheid | Het project |

Printen Mailen

Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21488735/___Kabinet_s...

DEN HAAG – Het kabinet solt met de belangen van bedrijven en werknemers nu het de deur voor de concurrentie van de F-35 Joint Srike Fighter (JSF) heeft opengezet. Dat verwijt komt van de Nederlandse vliegtuigindustrie.

Ondernemingen die onderdelen maken voor de beoogde opvolger van de F-16 voorzien dat de keuze voor een alternatief gevechtsvliegtuig desastreus uitpakt voor de werkgelegenheid; binnen twee jaar verdwijnen dan 650 banen omdat producent Lockheed Martin alleen samenwerkt met firma’s uit landen die participeren in het project.

Momenteel werken 1100 mensen binnen het Nederlandse bedrijfsleven aan de JSF, van wie de helft direct.

Onbetrouwbaar

Commercieel directeur Reinout Siezen van Aeronamic uit Almelo, dat onderdelen voor de airco van het nieuwe toestel bouwt, kenschetst de Nederlandse overheid als ‘onbetrouwbare partner’. “We hebben de afgelopen tien jaar veel investeringen gedaan in de wetenschap dat Nederland voor de JSF gaat. De verantwoordelijke politici, te beginnen bij toenmalig PvdA-premier Kok, waren daar weinig dubbelzinnig over.”

Volgens Siezen zal het huidige aantal van 25 werknemers dat bij zijn firma aan de JSF werkt snel verdubbelen. Maar als het kabinet een ander toestel kiest, verdwijnen die betrekkingen als sneeuw voor de zon. Hij acht het onverantwoord dat concurrenten hun toestellen nu weer mogen aanprijzen in de Tweede Kamer, terwijl ons land eerder twee JSF-testtoestellen kocht: “Je kunt als politiek en overheid niet op deze manier sollen met bedrijven en hun werknemers”.

Massaontslagen

Ook Fokker, dat onder meer vleugeldelen, het landingsgestel en de volledige bedrading voor de JSF levert, voorziet massaontslagen als ons land alsnog een ander toestel kiest. Vicepresident Michel van der Maat: “De F-35 zorgt momenteel voor 500 werkplekken bij vestigingen in Hoogeveen, Helmond, Woensdrecht en Papendrecht. Zodra die opdracht verdwijnt, lopen we een kennisachterstand op. Dan zijn we ook de civiele luchtvaart kwijt als klant, hetgeen nog meer arbeidsplaatsen kost.”

Volgens Yves Robin van de Franse vliegtuigbouwer Dassault, fabrikant van de Rafale, betekent stoppen met de JSF geenszins dat Nederland voor niks miljoenen in het JSF-project heeft gestopt. “De kennis blijft. Bovendien kunnen wij ook een prima aanbod doen voor de Nederlandse industrie.”

Aanbod

Pierre Farkas van Saab, gisteren eveneens in de Tweede Kamer voor een presentatie, doet een soortgelijk aanbod: “Als Nederland 4,5 miljard euro uitgeeft om Gripens te kopen, zorgen wij voor hetzelfde bedrag aan orders voor het Nederlandse bedrijfsleven.” Volgens Fokker-directeur Sjoerd Vollebregt kunnen Saab en Dassault dat nooit waarmaken.

Onderzoeksbureau SEO becijferde vorig jaar dat de Nederlandse deelname aan het JSF-project op korte termijn 1350 extra arbeidsjaren oplevert en op lange termijn €24 tot €38 miljard aan extra omzet voor Nederlandse bedrijven. fsleven. De JSF niet aanschaffen, zou 12 tot 20 miljard minder omzet betekenen. Op de lange termijn voorziet SEO overigens geen extra werkgelegenheid door deelname aan het JSF-project.

Lees meer over:

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers