Testpiloot F-35 bezoekt NIDV-stand Luchtmachtdagen

Geplaatst op 17 juni 2013 | Dossier: Het project |

Printen Mailen

Riekelt Pasterkamp

Testpiloot Billie Flynn van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin was tijdens de Luchtmachtdagen op de vliegbasis Volkel. Hij bezocht ook de stand van de NIDV/NIFARP en sprak met Jolmer Tilstra, de bouwer van het model van de F-35.

Er was ook een houten prototype van de F-35 Lightning II op Volkel te zien. Belangstellenden stonden er voor in de rij. Het toestel bevat geen motor, dus kan niet vliegen. De ruim 40 exemplaren die dat wel doen mogen de Verenigde Staten niet uit.

Een van de weinige mensen die de cockpit van een F-35 op z’n duimpje kent is de 55-jarige Billie Flynn, testvlieger bij Lockheed Martin. Hij was op de vliegbasis Volkel.  Na een indrukwekkende carrière bij de Canadese luchtmacht kwam de Canadees in dienst bij de vliegtuigbouwer. Hij heeft ruim 5000 vlieguren in veel verschillende vliegtuigen op zijn naam staan. Natuurlijk roemt hij de F-35 vanwege snelheid, wendbaarheid en onzichtbaarheid. ”Je doet je taak en niemand weet dat je er bent.”

Tijdens Allied Force, de NAVO-luchtoperatie eind jaren negentig tijdens de Kosovo-oorlog, stuurde Flynn acties aan met ruim 70 gevechtsvliegtuigen. “F-15’s, F-16’s, A-10’s en tankers; we hadden van alles nodig. We moesten stiekem onze weg in en uit het theater kunnen vinden. Een dergelijk operatie zou je nu met vier tot acht F-35’s kunnen doen. Een dramatisch verschil.”

Hoe zit het met de technische problemen waar het toestel mee kampt? De Canadees glimlacht: “Als sinds Chuck Yeager begin jaren vijftig van de vorige eeuw door de geluidsbarrière brak, hebben toestellen te maken met tegenslagen. Dat is ook niet erg, daarom testen we ze. Bedenk dat de computerprogramma’s van de F-35 maar liefst 8,6 miljoen coderegels bevatten. Het eerste toestel daarop volgend, de F-22, bevat 2,2 miljoen regels.”

De Canadees klopt op het toestel op Volkel. “Met het testen hebben we nog een lange weg te gaan, maar alles werkt: de helm, de radar, het elektronische oorlogsvoeringsysteem. Vorige week zaterdag heb ik nog met een F-35 gevlogen. Het is de meest geavanceerde jet ooit. De piloot kan bijvoorbeeld 360 graden rondom kijken. Je kijkt als het ware door het toestel heen. En bedenk dat dit ding 30 tot 40 jaar mee moet.”

 

Lees meer over:

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers