“JSF-vluchtsimulator belooft onoverwinnelijke toekomst”

Geplaatst op 23 november 2013 | Dossier: Het project | Vrede & veiligheid |

Printen Mailen

Weg zijn de ouderwetse metertjes, knopjes en lampjes uit de F-16. JSF-piloten vechten zich straks uit hun missies met een `swipe’ op een touch-screen. Nu de politieke storm is gaan liggen, stort de luchtmacht zich op het opleiden van piloten. Het Algemeen Dagblad stapte in de simulator.

RAYMOND BOERE

Even niet opletten en daar was bijna een jachtvliegtuig van 64 miljoen euro fictief in rook opgegaan. F-35-trainer Peter (36) trekt hard aan de stuurknuppel van de simulator en voorkomt dat de JSF zich in het zand boort als de verslaggever iets te lang naar beneden vliegt. Het besturen van het nieuwste kroonjuweel van de Nederlandse luchtmacht is voor een leek nog niet zo makkelijk. En dan worden de G-krachten op het lichaam bij snelheden tot 2000 kilometer per uur nog niet eens nagebootst.

Maar voor een bekwame vlieger zoals Peter was het niet zo ingewikkeld. Hij had het in 2 dagen onder de knie, maar heeft dan ook 14 jaar ervaring in een F-16. ,,Dat helpt. Maar de besturing van dit toestel is voor ervaren vliegers zo gebruiksvriendelijk dat je bijna geen handleiding nodig hebt,” zegt Peter, die als een van de weinige Nederlandse vliegers al in de simulator oefent.

Over de meest omstreden aankoop van Defensie in jaren is hij alleen maar vol lof. En dat demonstreert hij maar wat graag met het neerhalen van een vijandelijk toestel in de simulator. Dankzij high-tech sensoren en zogenoemde stealth-technologie kan het toestel al op tientallen kilometers anderen zien zonder zelf ontdekt te worden. ,,Zie je dat afweergeschut? In een F-16 zou ik allang zijn ontdekt en was er een raket op mij afgevuurd. Nu niet.” zegt hij.

De computer analyseert razendsnel dat het om de vijanden moet gaan en geeft aan wat de beste positie is om een toestel uit de lucht te schieten. Een druk op de rode vuurknop en daar schiet een luchtdoelraket voor de cockpit langs. Een camera volgt het projectiel kilometer voor kilometer. 3, 2, 1. Boem. De zwaar beschadigde straaljager dwarrelt als een herfstblaadje naar beneden. ,,Nu weet de vijand dat er iemand in hun luchtruim is, maar ze hebben geen idee waar. Wel zo’n veilig idee,” zegt Peter triomfantelijk.

De besturing van de JSF doet nog het meest denken aan het bedienen van een tablet. Weg zijn de talloze knopjes, metertjes en waarschuwingslampjes waar de piloten in de F-16 mee om moeten gaan. In het toestel van de toekomst tikt de vlieger met zijn vinger op het scherm en ziet zo dat er een bom minder aan boord is. Of selecteert hij vijandelijke doelen die de radar al op tientallen kilometers afstand heeft waargenomen. Die vroege detectie maakt volgens Peter de JSF oppermachtig ten opzichte van alle andere toestellen. ,,Wanneer nu een vijand op de radar verschijnt moet je eigenlijk meteen een beslissing nemen: schieten of wegwezen. Want de vijand ziet jou ook. In een F-35 heb je meer tijd om de juiste afweging te maken.”

Nu alle politieke ophef voorbij is, heeft bouwer van de JSF, Lockheed Martin, de simulator tijdelijk laten overkomen voor een beurs*. Dinsdag hakte een meerderheid in de tweede kamer de knoop door. Defensie mag 37 van deze hypermoderne F-35’s kopen. Na 12 jaar discussie kan de luchtmacht beginnen met trainen. In 2019 moeten de eerste toestellen daadwerkelijk in Nederland vliegen. Maar of de JSF dan ook daadwerkelijk doet wat de piloten in de simulatie hebben nagebootst, betwijfelen criticasters. Het toestel is nog lang niet uitgetest.

(bron: Algemeen Dagblad, 23-11-13)

* De NIDV-beurs, afgelopen donderdag in Ahoy Rotterdam. Daar was ook het F-35-model van Jolmer Tilstra te zien (foto). Het toestel kan echt vliegen. Tilstra verwacht de luchtdoop in het voorjaar van 2014.

 

Lees meer over:

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers