Tweede Nederlander vliegt met F-35

Voor het laatst bijgewerkt op 9 april 2014 | Dossier: Het project | Vrede & veiligheid |

Printen Mailen

Vlieger kolonel Bert de Smit van de Koninklijke Luchtmacht maakte dinsdag 8 april 2014 als tweede Nederlander vanaf Eglin Air Force Base in Florida een vlucht van een uur met een F-35-gevechtsvliegtuig.

De eerste vlucht voor een Nederlandse piloot was in december vorig jaar. De opleiding die De Smit en zijn 3 Nederlandse collega-vliegers krijgen bestaat uit een klassikaal en een simulatordeel. Pas daarna worden de eerste vluchten gemaakt. Omdat er geen tweezitter van de F-35-Lightning II bestaat, is iedere vlieger vanaf zijn eerste vlucht volledig op zichzelf aangewezen. De Smit: “Het toestel is al ver ontwikkeld. Alle basiscapaciteiten voor een goede vlucht zijn aanwezig, terwijl er toch nog een behoorlijk ontwikkelingstraject moet worden doorlopen.”

Volgens De Smit, commandant van de Nederlandse eenheid in Florida, maakte het toestel, een Amerikaanse F-35, een solide indruk en was het vrij eenvoudig te vliegen. “Met relatief weinig aandacht. Dat betekent dat je niet druk bent met het in de lucht houden en dat je je dus vooral kan concentreren op het uitvoeren van je missie.  Wat me vooral opviel, was dat onze voorbereiding toch wel heel goed aansluit op de praktijk. De vliegsimulator is zo realistisch dat er eigenlijk geen verrassingen waren. Het was een mooie ervaring.”

Als F-16-vlieger had hij uiteraard goed gelet op de verschillen tussen de toestellen. “In deze fase zijn dat vooral de vergevorderde autopilot-functies. Dat zijn dus zaken die je als vlieger niet meer zelf hoeft te doen. Neem de auto-throttle. Je kan de snelheid vastzetten; het toestel selecteert het bijbehorende vermogen.”

De vlucht was de eerste in een reeks van 6 die De Smit moet klaarstomen tot instructeur, zodat hij op zijn beurt nieuwe Nederlandse vliegers kan opleiden. “Tijdens al die vluchten staan bepaalde aspecten centraal. Nu draaide het vooral om gevoel met het toestel en zijn eigenschappen krijgen. Dus hoe voelt een take off, hoe een landing en hoe touch and go’s. En hoewel er dankzij de simulator geen echte verrassingen waren, is de praktijk toch anders door zaken als het geluid en trillingen.”

(bron: Ministerie van Defensie)

 

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers