JSF is vliegende schietschijf

Geplaatst op 8 maart 2013 | Dossier: Samenwerking | Vrede & veiligheid |

Printen Mailen

Bron: http://www.bnr.nl/nieuws/245163-1303/jsf-is-vliegende-schiet...

Piloten die straks met de Joint Strike Fighter (JSF) moeten vliegen, lopen gevaar. Door slecht zicht naar achteren is de kans groot dat ze uit de lucht worden neerschoten.

Dat staat in een uitgelekt rapport van het Amerikaanse ministerie van Defensie over de voortgang van het JSF-project, waarover corruptiewaakhond POGO beschikt. De organisatie heeft het 68 pagina’s tellend rapport op haar website gepubliceerd.

Slecht zicht
Testpiloten van de F35, zoals het toestel officieel heet, klagen vooral over het slechte zicht naar achteren. “De hoofdsteun is te groot en belemmert de zichtbaarheid en overlevingskansen bij contact in de lucht”, waarschuwt een van hen. “Het zicht naar achteren zorgt ervoor dat de piloot iedere keer wordt neergeschoten.”

Volgens het Pentagon kan dit probleem in de toekomst zorgen voor ‘significante problemen’ voor de piloten, staat te lezen in het rapport. Zeker als de tactische gevechtstrainingen in een later stadium worden opgevoerd.

Andere ervaring
Volgens Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige van de Universiteit Twente, valt het allemaal wel mee. “Dat heb ik zelf absoluut niet ervaren toen ik in de cockpit zat”, legt hij uit. “Het is wel zo dat de schietstoel rechter op staat dan in een F16. Die ligt achterover, waardoor je als het ware over de schietstoel heen kan kijken.”

Daarbij heeft de JSF een systeem met zes camera’s in de romp en vleugels, waarvan de beelden kunnen worden geprojecteerd op het vizier van de vlieger. “Dan kan de piloot niet alleen achterom kijken, maar zelfs door de vloer en zijwanden van het vliegtuig heen”, weet Heerkens. “En dat niet alleen overdag, maar ook ’s nachts.”

Meer verbeterpunten
De gezichtsproblemen zijn niet de enige punten van aandacht. Andere verbeteringen betreffen het radarsysteem, de helm en de radio- en navigatiesystemen. Ook zou de beschermende vliegkleding volgens drie van de vier piloten te heet worden.

De JSF is de beoogde opvolger van de F16. De vliegtuigen zijn nog in de testfase. De ontwikkeling loopt inmiddels jaren achter op schema. Het programma wordt geplaagd door aanhoudende technische problemen en kostenoverschrijdingen. In februari van dit jaar nog werd een testvlucht afgebroken wegens een scheurtje in de motor.

Definitieve beslissing in 2015
Nederland is een van de negen landen die meedoen aan de ontwikkeling van de JSF. In 2008 stemde de Tweede Kamer voor de aanschaf van twee testtoestellen. Pas in 2015 wordt definitief besloten of de luchtmacht de toestellen aan gaat schaffen.

Vorig jaar oordeelde de Algemene Rekenkamer dat doorgaan met het project goedkoper is dan het project helemaal af te blazen. Volgens het ministerie van Economische Zaken is de JSF goed voor de werkgelegenheid en levert het Nederlandse bedrijven miljarden extra aan omzet op.

Lees meer over:

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers