Factsheet: Nederland zet in op een internationaal concurrerende luchtvaartindustrie

Download factsheet

Voor het laatst bijgewerkt op 5 april 2013 | Dossier: Economie & werkgelegenheid | Het project |

Printen Mailen

Het dubbelbesluit

  • In 1997 heeft de regering besloten dat het Nederlandse luchtvaartcluster belangrijk is voor Nederland en gestimuleerd dient te worden om het wegvallen van Fokker als vliegtuigbouwer op te vangen
  • Er wordt met instemming van de Tweede Kamer besloten tot overheidsstimulering van deelname in de internationale vliegtuigprogramma’s Airbus A380 en F-35, het zogenaamde dubbelbesluit
    • Het kabinet Kok heeft bovenstaande besluitvorming in 2002 bevestigd, door deelname aan de ontwikkelingsfase van F-35

Consistent beleid heeft zijn vruchten afgeworpen. Afspraak is afspraak

  • Op basis van deze afspraak heeft de industrie zich gericht op deze programma’s en geïnvesteerd in de Airbus A380 en de F-35
    • Dit is in hoge mate succesvol. De Nederlandse industrie heeft in beide programma’s aanzienlijke werkpakketten verworven waar internationaal jaloers naar wordt gekeken
  • 15.000 medewerkers verdienen hun brood in de Nederlandse luchtvaartindustrie
  • In andere sectoren vallen ontslagen, in deze industrie komen er banen bij. Met dank aan de F-35

“Meedoen is kopen”
Minister President Kok in 2002, Bron: Kamerstuk 25820 nr1: vergaderjaar 1997-1998

Disclaimer: De informatie op deze factsheets is met uiterste zorg samengesteld door het NIFARP. Alle onderzoeksresultaten zijn afkomstig van onderzoek in opdracht van het NIDV / NIFARP of het Ministerie van Defensie.

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers