Bedrijven betrokken bij ontwikkeling F-35

Voor het laatst bijgewerkt op 8 april 2013 | Dossier: Economie & werkgelegenheid | Het project |

Printen Mailen

Duizenden banen tellen de Nederlandse bedrijven die bij JSF-opdrachten zijn betrokken, aldus het NIFARP, het samenwerkingsverband van deze bedrijven en instituten.

“Het project heeft tot nu toe al honderden banen en 1 miljard aan innovatieve opdrachten opgeleverd voor de Nederlandse luchtvaartindustrie”, zegt NIFARP-voorzitter Erick Vink. “Op dit moment is sprake van een ontwikkeling- en testfase waarin de Nederlandse overheid en Nederlandse bedrijven volop deelnemen. De luchtvaartbedrijven in Nederland halen nu al veel werk uit het F35-project en later zal dat alleen maar meer worden.”

Bedrijven-betrokken-bij-ontwikkeling-F-35

Feit is dat er momenteel overal in Nederland zo’n 1250 mensen werken aan projecten voor de F-35, zoals de typeaanduiding van de Joint Strike Fighter luidt. Dat zijn er 600 in de provincie Drenthe, 300 in Brabant, 200 in Noord- en Zuid-Holland en 150 in de rest van Nederland.

De Nederlandse overheid en bedrijven hebben samen zo’n 1 miljard euro in F-35-werk geïnvesteerd. Nu al heeft dat 1 miljard euro aan opdrachten opgeleverd, waarmee een enorme impuls is gegeven aan innovatieve en hoogwaardige kennisontwikkeling.

Daarnaast staat er voor 5 miljard euro aan raamcontracten op stapel. De totale omzet die Nederlandse bedrijven uit productie kunnen halen, bedraagt ongeveer 9 miljard euro. Voor onderhoud staat het dubbele in de planning. Het totaal aantal Nederlandse banen per jaar bedraagt dan ruim 6000 en dat tientallen jaren lang.

Volgens het NIFARP is voor iedere geïnvesteerde euro in de ontwikkelingsfase 1 euro aan opdrachten teruggekomen. Voor iedere euro bij de aanschaf komt 2 euro terug aan werkgelegenheid.

Niet alleen grote Nederlandse bedrijven profiteren van de F-35. “Een substantieel deel van onze JSF-werkzaamheden brengen we naar het MKB”, zegt Sjoerd Vollebregt, CEO Stork en Fokker Technologies. “Zo hebben we het ook afgesproken met de overheid.”

Fokker heeft in 2011 bijna 400 extra medewerkers aangenomen, waarvan meer dan 100 in Hoogeveen. Bovendien is 1800 vierkante meter extra productieruimte in Hoogeveen ingericht en met de gemeente Papendrecht zijn contracten gesloten voor een nieuwe F-35 fabriek waar tussen de 100 en 150 mensen komen te werken. In totaal is door Fokker 80 miljoen geïnvesteerd ten behoeve van de F-35.

Fokker belangrijk voor Nederlandse luchtvaart
Hij eindigde op nummer 33 bij de verkiezing van de grootste Nederlander aller tijden en zijn naam is voor altijd verbonden aan de vaderlandse luchtvaartindustrie: Anton Herman Gerard (Anthony) Fokker. Op 31 augustus 1911 vloog hij met De Spin boven het centrum van Haarlem. Precies honderd jaar later maakte een Fokker-70 op biobrandstof een rondje boven de stad. Cadeautje van de KLM op het jubileumfeestje. En het onderstreept volgens KLM-topman Pieter Elbers de overgang naar een nieuw tijdperk: een meer duurzame luchtvaart.

Het latere naar Fokker genoemde bedrijf bouwde duizenden militaire en civiele vliegtuigen. Nog altijd vliegen er wereldwijd meer dan 600 Fokkers rond. De toenmalige plaatsvervangend commandant luchtstrijdkrachten, generaal-majoor Hans Wehren, riep tijdens een jubileumsymposium op 31 augustus 2011 in de Philharmonie in Haarlem luchtvaart, luchtmacht en industrie op om meer samen te werken. ”Laten we een deel van onze eigen autonomie inleveren en slim samenwerken.”

In tijden van onder druk staande budgetten zag Wehren toch nieuwe kansen. Hij noemde UAV’s, satellietcommunicatie, digitale weerbaarheid en cyberoperaties, langer en intensiever onderhoud van de F-16 (“er zullen ouderdagklachten bijkomen”) en natuurlijk de twee door Nederland gekochte testtoestellen van de F-35. ”We moeten voldoende draagvlak organiseren, anders staat de toekomst op het spel.”

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers