Luchtvaartcluster van belang voor Nederland

Voor het laatst bijgewerkt op 8 april 2013 | Dossier: Economie & werkgelegenheid | Het project |

Printen Mailen

In 1997 besloot de regering dat het Nederlandse luchtvaartcluster belangrijk is voor Nederland en gestimuleerd dient te worden om het wegvallen van Fokker als vliegtuigbouwer op te vangen. Er werd met instemming van de Tweede Kamer besloten tot overheidsstimulering van deelname in de internationale vliegtuigprogramma’s Airbus A380 en F-35, het zogenaamde dubbelbesluit.

Het kabinet Kok bevestigde deze besluitvorming in 2002, door deelname aan de ontwikkelingsfase van F-35. Op basis van deze afspraak heeft de industrie zich gericht op deze programma’s en geïnvesteerd in de Airbus A380 en de F-35.

De Nederlandse industrie heeft in beide programma’s aanzienlijke werkpakketten verworven. Ongeveer 15.000 medewerkers verdienen hun brood in de Nederlandse luchtvaartindustrie. In andere sectoren vallen ontslagen, in deze industrie komen er banen bij.

Het F35-project is een zeer internationaal project en op dit moment de grootste industriële samenwerking in Europa. Zes Europese landen werken er al aan mee. Nederland is daarin een van de voortrekkers, ook op het gebied van onderhoud. Want dat levert straks, als de Europese landen met de F-35 gaan vliegen, veel werkgelegenheid op.

De Nederlandse luchtvaartindustrie zit op de voorstoel van het F35-project dankzij een investering, tien jaar geleden, van de overheid. Die investering heeft goed uitgepakt, want al jaren lang hebben vele honderden mensen in ons land werk dankzij de F35-opdrachten.

Het totaalbedrag daarvan is inmiddels opgelopen tot 1 miljard euro, met nog eens 4 miljard euro aan getekende raamcontracten. In 2012 zijn er 1000 directe en indirecte voltijdbanen gemoeid met de F35 en vanaf 2019, als de productie op toeren komt, 2200 voltijdbanen (ook direct en indirect).

 

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers