Vanghaak F-35 is ‘neusje van de zalm’

Geplaatst op 30 oktober 2013 | Dossier: Economie & werkgelegenheid | Het project | Innovatie |

Printen Mailen

Riekelt Pasterkamp

Het “neusje van de zalm qua techniek in Nederland” zorgt er voor dat F-35’s straks veilig kunnen landen op een vliegdekschip.

Fokker Landing Gear bedankte woensdag (30 oktober) met een event in Helmond haar toeleveranciers voor de test en kwalificatie van een innovatieve vanghaak. Niet zo maar een haak. Het apparaat moet een F-35 die met volle snelheid neerkomt op en vliegdekschip tot stilstand kunnen brengen. De geweldige krachten die daarbij vrijkomen, vragen het uiterste van het materiaal.

Hoef je Bob Fleuren, programmadirecteur bij Fokker Landing Gear, niet te vertellen. In een testopstelling in de fabriek in Helmond wordt een karretje met een gewicht van 1000 kilo met een snelheid van 50 kilometer per uur tegen de demper van de vanghaak geschoten. “En alles moet heel blijven.”

Fokker Landing Gear (FLG) is al jaren actief op het gebied van landingsgestellen en aanverwante systemen. Het gaat om het ontwikkelen, produceren en assembleren van complete landingsgestellen, maar ook de reparatie en revisie van in gebruik zijnde systemen. Onder de F-16, de Apachegevechtshelikopter en de NH-90 hangen landinggestellen van FLG. Maar ook een bedrijf als Bombardier betrekt onderdelen uit Helmond.

Dat het Nederlandse bedrijf een leidende positie in de wereld heeft, blijkt wel uit het feit dat Lockheed Martin, de producent van de F-35, bij FLG uitkwam voor de vanghaak onder de F-35-C. Deze carriervariant van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig moet onder alle omstandigheden kunnen landen op een vliegdekschip.

De eerste afgeleverde arresting gear kwam in juli 2011 uitstekend van pas bij een noodlanding van een F-35. Het toestel was gered, maar de haak was wel kapot. “Elk boutje, moertje, piefje en palletje is sindsdien gewijzigd”, zegt Fleuren. “Er is niets overeind gebleven.” De nieuwe haak is inmiddels verscheept naar de Verenigde Staten en op 6 december moet de kwalificatie blijken. “Voor landen op een vliegveld. In februari 2014 kwalificeren we ons voor landingen op een vliegdekschip. En een jaar later krijgen we de full qualification.”

In feite bestaat een landingsgestel uit een demper, frame en wiel. FLG werkt met tientallen leveranciers. Daaronder zijn er veel uit het midden- en kleinbedrijf. Topman Hans Büthker van Fokker gaf aan dat de aanschaf door Nederland van de F-35 goed is voor 9 miljard euro aan opdrachten, maar dat er in de onderhoudsfase nog meer is te verdienen. “De bv Nederland kan dan rekenen op 18 tot 20 miljard. Het is dan wel van groot belang dat de werkgaranties voor 30 jaar vast liggen. Daar moeten we de politiek van overtuigen.”

Fleuren stak zijn leveranciers een pluim op de hoed. “Met de haak hebben we onlangs een gewicht opgepakt dat gelijk stond aan een Boeing 747. Alles piepte en kraakte en raakte vervormd, maar de haak is heel gebleven. Een topprestatie.”

 

Lees meer over:

Deel dit artikel:

Terug naar boven
Tweets by @nifarp

Dossiers